Sunday, August 7, 2011

Kegilaan Menulis


Salam Ramadhan kerana kita masih dalam bulan Ramadhan. Hari ini aku nak menulis tentang perkara yang sangat aku bimbangkan, tentang kemahiran diri sendiri yang masih kurang iaitu kemahiran menulis. Aku begitu berminat untuk menulis tidak kira dalam akademik atau bukan akademik, Bahasa Melayu atau English. Ini kerana yang menarik untuk kita tulis adalah isu atau topik tersebut. Tetapi yang menjadi masalah sekarang adalah teknik penulisan untuk akademik. Ini kerana penulisan akademik tidak semudah yang kita sangka kerana segalanya memerlukan susunan yang betul, fakta yang tepat, penggunaan bahasa yang cerdik dan sebagainya. Jika nak dibandingkan dengan penulisan "leisure" ataupun pembacaan ringan, ia lebih mudah (ia pendapat aku sahaja). Oleh yang demikian, aku cuba mengGoogle tentang teknik penulisan akademik dan aku perolehinya daripada blog Prof. Madya Dr. Norzaidi Mohd Daud. Menurut beliau apa yang perlu ada pada abstrak untuk penulisan akademik ini ialah:

  • purpose of study
  • research methodology
  • findings
  • research limitations
  • practical implications
  • originality/values
  • keywords, not more than 5 keywords

Jika tidak salah, ini merupakan panduan yang diguna pakai oleh jurnal-jurnal di bawah Emerald Insight. Tambahnya lagi, kita perlu memilih tajuk yang mudah untuk difahami kerana ia akan memudahkan reviewer untuk membaca. Ini merupakan proses ketika kita menghantar artikel kita kepada jurnal untuk diterbitkan.

Oh ya. Kenapa aku memikirkan tentang penulisan akademik? Ia kerana aku mempunyai satu lagi blog yang lebih kepada akademik dan boleh dilawati di www.FazliBaharuddin.Blogspot.com.


No comments:

Post a Comment